loading...
مجله سنگهای قیمتی
GemstoneMagazine بازدید : 8548 یکشنبه 12 بهمن 1399 نظرات (0)

طلا و جواهر سازی شغلی است که نیاز به خلاقیت و مهارت خاصی دارد. این مهارت ها باید با توانایی ساخت ترکیب شده و طلای مرغوبی تولید شوید. طراحان جواهرات و زیورآلات، با استفاده از مواد اولیه مانند طلا، سنگ های قیمتی و ... جواهرات را طراحی کرده، سپس برای ساخت تحویل کارگاه های طلاسازی داده می شود. طرح ها هم برای تولید انبوه است و هم در تعداد کم و به صورت سفارشی برای انواع اکسسوری مردانه، مدل دستبند و... ارائه می شوند. در ادامه به طور خلاصه مراحل ساخت زیورآلات را بیان کرده ایم:

 

ساخت طلا و جواهرات

پس از طراحی طرح مورد نظر، ساخت طلا و جواهرات معمولا به صورت زیر انجام می شود:

ابتدا ریخته کاری اولیه شده و تغیرات ثانویه لازم روی آن انجام میگیرد و برای قالبگیری لاستیکی آماده می شود. قالب لاستیکی بعد از برش آماده مومکاری است .به تعداد سفارش قالب مومی زده می شود و بعد از مرتب شدن بایستی شاخه شود، کار شاخه شده آماده گچ گیری است، بعد از گچ گیری موم گیری انجام شده و سیلندر وارد کوره شده و قالب گچی پخته می شود.

 

طلا را ذوب کرده و با استفاده از سیستم های متفاوتی مانند سانتریفوژ، مکش و ... وارد قالب گچی می شود که اصطلاحا به آن ریخته کاری می گویند. بعد از سرد شدن قالب گچی شکسته می شود و شاخه طلای آماده، وارد مرحله پوست و پرداخت و در نهایت ارائه به بازار می شود.

در صورتی که کار سنگ خور باشد، باید روی موم سوار شود که این کار قبل از شاخه کردن انجام می گیرد. اگر از سنگ های طبیعی استفاده می شود، این کار بعد از پوست و پرداخت در مخراجکاری صورت می گیرد. کلا مراحل سنگ کاری به صورت زیر است:

·       قرار دادن سنگ: اعمال تنظیمات لازم به پایه برای اطمینان از این که پایه، کاملا متناسب با سنگ باشد. این مرحله می تواند شامل کارهای بسیار پیچیده ای باشد، مانند حذف ترک های ریز فلز.

·       آبکاری الکتریکی: لایه گذاری یک فلز گرانبها روی یک فلز پایه.

·       لعاب دادن: ترکیب کردن شیشه پودری با یک فلز در یک کوره برای ساخت الگوها و تصاویر رنگی.

·       جوش دادن: متصل کردن قطعات فلز با استفاده از روش های سنتی یا با لیزر.

·       حکاکی: کنده کاری حروف یا الگوها روی فلزات گرانبها بوسیله ی دست یا با تولید کامپیوتری.

در گالری زرنام، شما می توانید شما می توانید در روند طراحی و ساخت جواهرات و زیورآلات خود شرکت داشته باشید. کافی ست برای خرید گردنبند، دستبند، پلاک اسم و... طرح مورد نظر خود را ارسال کرده و در نهایت پس از طراحی و ساخت، سفارش را تحویل بگیرید.

 

 

GemstoneMagazine بازدید : 16917 یکشنبه 12 بهمن 1399 نظرات (0)

 

 

طلا برای مردان ضرر دارد. این جمله ای است که بارها شنیده ایم. اما آیا واقعا این طور است؟ اگر می خواهید بدانید که آیا طلا برای مردان ضرر دارد با ما در این قسمت همراه باشید تا با هم ببینیم آیا این مطلب درست است.

چرا طلا برای مردان مضر است؟

طبق پژوهش های علمی صورت گرفته، طلا بر گلبول های قرمز مردان تأثیر می گذارد، در حالی که بر گلبول های قرمز زنان هیچ تأثیری نمی گذارد. فلز طلا خاصیت شبه القائی دارد و بر پوست و خون مردان اثر منفی دارد. این خاصیت باعث غلظت خاصی در خون، امراض قلبی و خونی و سکته می شود که این اثرات در مردان متفاوت است.

تعداد گلبول های سفید خون مردها بیشتر از زنان است و تماس بدن مردان با طلا موجب افزایش گلبول های سفید در بدن می شود. چرا که طلا حاوی اشعه هایی است که از پوست بدن رد شده و روی گلبول های بدن تاثیر می گذارد. با بالا رفتن شمار گلبول های سفید، تعداد گلبول های قرمز به دلل عدم وجود فضای کافی به تدریج کاهش می یابد و تعادل میان گلبول های سفید و قرمز به هم می ریزد. به همین دلیل مران به کم خونی و در نتیجه به سرطان خون مبتلا می شوند. برای همین توصیه می شود در انواع اکسسوری مردانه از جمله در انواع گردنبند، انگشتر و مدل دستبنداز طلا استفاده نشود.

 

جایگزین طلا برای مردان

با توجه به دلایل گفته شده، طلا سفید، پلاتین و نقره در بین طراحان بزرگ جواهرات دنیا، برای طراحی جواهرات و زیورآلات مردانه مرسوم تر است و از طلا سفید، پلاتین و نقره بیشتر در اکسسوری های مردانه استفاده می شود.

در گالری زرنام، شما می توانید برای تهیه انواع اکسسوری های مردانه از جمله خرید گردنبند، دستبند، پلاک و... طرح مورد نظر خود را سفارش داده و آن را درب منزل خود تحویل بگیرید. 

 

GemstoneMagazine بازدید : 12132 یکشنبه 12 بهمن 1399 نظرات (0)

 

 در گذشته خیلی از اقوام از سنگ های قیمتی به عنوان دارو استفاده می کردند و بعضی دیگر تصور می کردند این سنگ ها به آنها قدرت و شجاعت می بخشند. با گذر زمان درستی یا نادرستی تمام این تصورها ثابت شد اما هیچ وقت از طرفداران آنها کم نشد. در دنیای امروز هم این سنگ ها عامل تعیین کننده ای در ثروت اشخاص و دولت ها هستند و نقش زیادی در زیبایی پوشش دارند. سنگ های قیمتی به سبب گستردگی رنگ ها و طرح های شان کاربردهای زیادی دارند و در انگشتر و مدل دستبند، گردنبند و انواع اکسسوری مردانه استفاده می شوند. خاص برخی از سنگ ها به شرح زیر هستند:

 

خواص سنگ یاقوت کبود

کنترل خشم و بی صبری در افرادی که همراه خود یاقوت کبود دارند، به خوبی مشاهده می شود. سنگ یاقوت کبود می‌تواند اتصالی بین انرژی‌ها ایجاد کند و نیروی بسیار بالایی از ارتعاشات خود پدید می‌آورد. سنگ یاقوت کبود به سنگ عقل و خرد، سنگ واقعیت و سنگ وفاداری نیز معروف است.

 

خواص الماس

سنگ الماس می‌تواند یک درمان کننده واقعی برای بدن انسان باشد. این سنگ خیره کننده نیروی زیادی دارد. الماس می تواند اندام بدن را تصفیه کند.

سنگ قیمتی الماس پاک کننده ذهن و فکر است. این سنگ از بین برنده حس حسادت و عدم اطمینان و اعتماد به دوست یا شریک است. خود خواهی و غرور با همراه داشتن الماس از بین می‌رود. سنگ الماس شکست ناپذیری را در زندگی به ما یاد می‌دهد.

 

خواص مروارید

سنگ مروارید تقویت کننده معده و روده است. زخم معده را درمان میکند. باعث تقویت چشم می‌شود و روشنایی و نور چشم را زیاد می‌کند. مروارید کمبود کلسیم را رفع می‌کند. سنگ مروارید شادی و لطافت قلب و روح را بالا می‌برد و از بین برنده غم و اندوه و ضعف روحیه است.

 

خواص سنگ قیمتی فیروزه

خواص درمانی سنگ فیروزه بسیار است. سنگ فیروزه با داشتن خواص مغناطیسی، تاثیر مثبتی بر کبد، قلب و چشم دارد. سنگ فیروزه با تاثیری که بر گردش خون و تعادل آن می‌گذارد، عملکرد قلب را بهبود می بخشد.

 

خواص سنگ قیمتی عقیق سبز

سنگ عقیق سبز به خزه معروف است، این سنگ به فرد قدرت ایمنی داده و افزایش دهنده اعتماد به نفس است. عقیق سبز، قند خون را متعادل کرده و دیابت را درمان می‌کند. سنگ عقیق سبز در دوران بارداری به فرد آرامش می‌دهد، زیرا از سنگ‌های قیمتی است که با زمین در ارتباط است.

 

خواص سنگ قیمتی زمرد

سنگ زمرد انرژی فراوانی دارد. از بروز بیماری صرع جلوگیری می‌کند و سیستم عصبی را متعادل می کند. سنگ زمرد سنگی آرامش بخش است و درد‌های عضلات و ستون فقرات را برطرف می‌کند. برای این کار می‌توانید زمرد را به صورت مستقیم روی محل قرار داده و ماساژ دهید.

 

 خواص سنگ قیمتی شرف شمس

شرف شمس سنگی آرامش دهنده است. از خواص شرف الشمس می توان به افزایش رزق و روزی و حفاظت از بدی اشاره کرد. شرف شمس در سفر‌ها ایمنی بخش است، چشم زخم را رفع کرده و به بدن قدرت بالایی می دهد. شرف شمس با داشتن عقیق زردی که در خود دارد می‌تواند باعث تصفیه و پاک کردن دستگاه گوارش شود.

شما می توانید برای خرید گردنبند، دستبند و سایر جواهرات مورد نیازتان، با ارائه سایز، ابعاد، ضخامت، وزن و هزینه پیشنهادی خود، به گالری جواهرات زرنام، آن ها را با سنگ و تراش مورد نظرتان سفارش دهید. زرنام برای انواع زیورآلات و جواهرات طرح های مختلف را ارائه داده و مطابق با سلیقه و ایده شما آن را آماده می کند.

 

 

GemstoneMagazine بازدید : 8441 یکشنبه 12 بهمن 1399 نظرات (0)

 

 

تاریخ استفاده از زیورها و سنگ های قیمتی به اندازه تاریخ پیدایش بشر و قدمتی 7000 ساله دارد. سنگ های قیمتی نمایانگر ثروت و تشخص بوده و پادشاهان قدیم از نگین هایی که از این کانی ها جواهر ساخته شده بود استفاده می کردند. استفاده از زیورهایی چون صدف ها و سنگ های زیبا و رنگین از سوی زنان نیز جدا از اعتقادات جادویی و پزشکی که داشتند سبب برانگیختن تحسین و جلب توجه مردان می شد.

امروزه جواهرات بیش از آن که به عنوان سمبل ماه ها یا کشورها و یا برای تزیین مطرح باشند به عنوان پشتوانه مالی و سرمایه گذاری دراز مدت مورد استفاده قرار می گیرند. جواهرات در حقیقت سرمایه هایی هستند که با وجودی که جای کمی را اشغال می کنند ولی توانسته اند بیش از دیگر انواع سرمایه گذاری ها در چند دهه اخیر تورم و کاهش ارزش نقدینگی ها را تحمل نمایند. امروزه بخش هایی از گوهر شناسی جنبه علمی به خود گرفته و گوهر تراشی و ساختن زیورهای گوناگون نیز جزو رشته های هنری بشمار می رود.

تاریخچه سنگ های قیمتی در ایران

در ایران از همان آغاز استفاده از زیورها معمول بوده و گوهرشناسی و گوهرتراشی مورد توجه خاص مردم بوده و هنوز هم مردم بنابر فراخور علاقه و اعتقاد وسیله زینتی از گوهرها را به دلایل مختلف فرهنگی، اعتقادی و مذهبی استفاده می کنند. هنوز هم مردم ایران از هر طبقه و صنف علاقه خود را به زیورها و گوهرها از دست نداده و هر یک به فراخور وسیله ای زینتی چون انگشتری و امثال آن را مورد استفاده قرار می دهند.

 

در حال حاضر شما می توانید برای خرید گردنبند، دستبند و سایر جواهرات از سنگ مورد علاقه خود استفاده کنید. زرنام برای انواع مدل دستبند، مدل گردنبند، انگشتر و... برای خانم ها و انواع اکسسوری مردانه برای آقایان، طرح های مختلف با سنگ های مختلف را ارائه داده و مطابق با سلیقه و ایده سفارش ثبت و تحویل داده می شود.

 

 

 

GemstoneMagazine بازدید : 70613 یکشنبه 12 بهمن 1399 نظرات (0)

 

 هر سنگ معدنی ارزشمند قبل از این که در زیورآلات زنانه و انواع اکسسوری مردانه مورد استفاده قرار گیرد، باید فرایندی را پست سر بگذارد. یکی از این فرایندها تراشکاری است که سنگ تراش خورده، ناهمواری هایش متوازن شده و در نهایت به یک شکل خاص صیقل داده می شود. می توان گفت که تمامی برازندگی، درخشندگی و شکوهی که از سنگ های قیمتی سراغ داریم به غیر از ترکیبات آن به تراش کاری بستگی دارد. به همین دلیل شیوه و کیفیت تراش همواره یکی از مهم ترین ملاک های ارزش گذاری سنگ ها محسوب می شود.

 

انواع تراش سنگ های قیمتی

تراش صفحه ای

تراش صفحه ای برای سنگ ها و بلورهای گرانبها و شفاف اعمال می شود. تراش هرچه بیشتر صفحات سبب جلای بهتر و رنگ آمیزی بهتر نگین می شود.

 

تراش ساده

تراش ساده به حالت یک صفحه صاف یا انحنادار است که قسمت بالای آن گنبدی شکل است. این تراش برای سنگ های عقیق و مات مناسب است.

 

تراش مرکب

در تراش مرکب قسمت بالای نگین دارای یک صفحه بزرگ و مسطح و قسمت پایین دارای صفحات متعددی است؛ یا برعکس قسمت پایین از یک صفحه و قسمت بالا از صفحات متعدد تشکیل شده است

 

مراحل تراش

سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را به روش های متفاوتی می توان تراش داد. امروزه برای تراش این سنگ ها در دستگاه های مدرن و پیشرفته ای مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال در بسیاری از نقاط نیز به صورت سنتی انجام می شود.

برای تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و آماده کردن آن ها برای کاربردهای تزئینی باید ابتدا سنگ مورد نظر تهیه شود. بعد از تهیه سنگ، با استفاده از دستگاه برش، سنگ به صورت مکعب مربع یا مستطیل برش داده می شود. پس از این که سنگ به شکل مورد نظر تبدیل شد، آن را با استفاده از نوعی صمغ طبیعی بر سر یک چوب حصیر مانند و کوتاه می چسبانند. پس از این مرحله با استفاده از دستگاه تراش و البته با توانایی و دقت هنرمند تراش مورد نظر روی سنگ اجرا می شود.

برای پرداخت نهایی کار از سمباده های مختلف و همچنین بعضی مواد جلا دهنده استفاده می شود.

شما می توانید برای خرید گردنبند، دستبند و سایر جواهرات مورد نیازتان، با ارائه سایز، ابعاد، ضخامت، وزن و هزینه پیشنهادی خود، به گالری جواهرات زرنام، آن ها را با سنگ و تراش مورد نظرتان سفارش دهید. زرنام برای انواع مدل دستبند، مدل گردنبند، انگشتر و... طرح های مختلف را ارائه داده و مطابق با سلیقه و ایده شما تراش و ساخت را انجام می دهد.

 

 

 

GemstoneMagazine بازدید : 8229 یکشنبه 12 بهمن 1399 نظرات (0)

 

 سنگ های نقش مهمی در فرهنگ و تمدن انسانی داشته اند. هر سنگ معنا و مفهوم خاصی داشته و در ساخت بسیاری از زیورآلات امروزی نیز برای جلوه و زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. سنگ ها طیف وسیعی از سنگ قیمتی تا ارزان را در برگرفته که می توانند در هنگام خرید گردنبند، دستبند، انگشتر و سایر زیورآلات، روی قیمت آن ها تاثیر بگذارند. حتی در بسیاری از انواع اکسسوری مردانه نیز از این سنگ ها استفاده می شود.

در این مقاله بعضی از سنگ های پرکاربرد در دنیای زیورآلات را معرفی کرده ایم:

 

سنگ های پرکاربرد در ساخت زیورآلات

الماس

الماس یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین انواع سنگ ها در ساخت زیورآلات و جواهرات است. این سنگ قدمت بسیار بالایی دارد. الماس بسیار گران قیمت است و دلیل آن کم یاب بودن آن است. الماس به عنوان نماد عشق جاویدان نیز شناخته می شود.

 

آکوامارین

سنگ آکوامارین یا همان زمرد کبود به رنگ آبی است، به همین دلیل هم به آن نام آکوامارین به معنای آب دریا گفته می شود. این سنگ در انواع رنگ آبی از آبی تیره تا آبی روشن موجود است. گفته می‌شود آکوامارین تأثیر بالایی در ایجاد آرامش در افراد دارد. این سنگ نماد سلامتی، جوانی، امید و وفاداری است.

 

آمتیست

آمتیست یا یاقوت ارغوانی به رنگ بنفش است. این سنگ به عنوان نماد خوشبختی شناخته می شود. آمتیست خواصی از جمله دفع امواج منفی و کمک به کنترل افکار منفی، آرام بخش، تقویت سیستم ایمنی دارد و الهام بخش است.

 

سیترین

سیترین یا گوهر درخشان دارای رنگ لیمویی است و دلیل نام گذاری این سنگ نیز به همین دلیل است. این سنگ در رنگ های طیف زرد از زرد کمرنگ تا زرد پررنگ موجود است. سیترین برای درمان افسردگی، عصبانیت و نگرانی ها بسیار مؤثر است و به دفع انرژی منفی نیز کمک می کند. این سنگ از محبوب ترین انواع سنگ های قیمتی است و نسبت به سایر سنگ ها، قیمت مناسب تری دارد.

 

شما می توانید با ارائه سایز، ابعاد، ضخامت، وزن و هزینه پیشنهادی خود، به گالری جواهرات زرنام، زیورآلات خود را سنگ مورد نظرتان سفارش دهید. زرنام برای انواع مدل دستبند، مدل گردنبند، انگشتر و .... طرح های مختلف را ارائه داده و مطابق با سلیقه و ایده شما ساخت را انجام می دهد.

 

 

 

GemstoneMagazine بازدید : 5143 دوشنبه 03 شهریور 1399 نظرات (0)

 

 

سنگ چشم گربه را سنگ سیموفن نیز می نامند که در زبان یونانی به معنای متلاطم است. نام دیگر این سنگ در کتب جواهر شناسی اسلامی(عین الهر) و در کتب علمی امروز(کریزوبریل) می باشد.

به دلیل نور ویژه ای که در رنگ های مختلف یافت می شود، این سنگ بسیار مورد پسند و استقبال مردم بوده و آن را به عنوان سنگ های قیمتی محسوب می کنند. در ادامه بیشتر با این سنگ آشنا خواهیم شد.

 

با سنگ چشم گربه ای بیشتر آشنا شوید.

سنگ چشم گربه ای دارای رشته های بسیار نازک و موازی باهم و بلورهای روتیل است که یک خط براق سفید یا نقره ای رنگ ایجاد می کند. این ویژگی سبب نوری ویژه در این سنگ شده که با حرکت دادن، آن نور در سطح نگین جابه جا می شود و نام چشم گربه از این خاصیت گرفته شده است. این ویژگی به دلیل وجود ناخالصی های سوزنی شکل در آن ایجاد می شود. گفتنی است اسیدها بر این سنگ اثر تخربی دارند.

منابع اصلی این گوهر بسیار زیبا، برزیل، روسیه، چین، افریقای شرقی و سریلانکا و سختی آن ۸ است. همچنین چشم گربه در مقابل گرما و نور بسیار مقاوم می باشد. از نمونه های مشابه این گوهر می توان به کوارتز چشم گربه، چشم ببر و تورمالین چشم گربه اشاره کرد.

این سنگ از سنگ های خطرناک محسوب می شود که بهتر است در ماه های گرم تابستان، از استفاده از آن خودداری کنید، زیرا سبب خونریزی در گوش، چشم و بینی می شود.

 سنگ چشم گربه ای

رنگ سنگ چشم گربه

سنگ چشم گربه معمولا به رنگ قهوه ای طلایی، سبز یا صورتی یافت می شود و دارای جلای شیشه ای می باشد اما به رنگ های متفاوت دیگری نیز یافت می شوند. بسته به زاویه دید، یک سنگ به رنگ ها و یا عمق رنگ های مختلف مشاهده می شود. سنگ های بزرگ تر رنگ هایی پررنگ تر و غنی تر دارند. علاوه بر این رنگ ها، چشم گربه ای به رنگ های زرد تا نارنجی، آبی تا آبی سبز، بنفش تا قرمز، سبز تا کروم سبز، قهوه ای تا سیاه و سفید، دو رنگ یا چند رنگ نیز وجود دارند.

شما می توانید با ارائه سایز، ابعاد، ضخامت، وزن و هزینه پیشنهادی خود، به گالری جواهرات زرنام جهت ساخت هر کدام از طلا و جواهرات مورد پسندتان، اقدام کرده و با انتخاب یک طرح از بین مدل های مختلف طراحی شده، به طرح و ایده خود جامه عمل بپوشانید.

همچنین اگر می خواهید کسی را تحت تاثیر قرار داده و به او حسی خاص و تک بدهید، می توانید به او پلاکی هدیه دهید که شامل نام او(که نشان دهنده بخشی از شخصیت اوست) یا سنگ سیترین باشد. برای این کار می توانید طرحی را از بین پلاک اسم های ترکیبی طلا و سنگ قیمتی انتخاب کنید که نگاه ها را به خود جذب کند. در طراحی این پلاک ها از طرح های خاصی مانند استفاده از قلب یا عدد به جای حروف نیز استفاده می شود. حتی گاهی می توانید از زبان های عجیب دیگر مانند چینی یا روسی برای ساخت گردنبند اسم استفاده کنید. این کار باعث خاص تر و زیباتر شدن پلاک اسم شما می شود. 

خواص سنگ چشم گربه ای

·       این سنگ ،سنگی شادی آور است و باعث ایجاد آرامش در انسان می شود.

·       این سنگ برای لحظات استرس و اضطراب مفید است.

·       سنگ چشم گربه، سنگی ضد طلسم نیز محسوب می شود.

·       عین الهر یا چشم گربه برای حفاظت در برابر چشم بد نیز توصیه شده است.

·       همچنین چشم گربه در برابر امواج منفی، از انسان محافظت می کند.

 

کلام آخر

در این مقاله در مورد سنگ چشم گربه و خواص آن صحبت کردیم، خوب است بدانید که به همان اندازه که این گوهر جذاب بوده، بادوام نیز هست و به همین دلیل سنگی محبوب برای انگشترهای مردانه، دکمه های سردست و گیره های کراوات می باشد.

گالری طلا و جواهرات زرنام، انواع جواهرات نقره و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، سنگ ماه تولد، انگشتر نقره مردانه و انگشتر نقره زنانه، گردنبند اسم، حلقه ست ازدواج و تمام سنگ های دیگر قیمتی را در اختیار شما قرار داده تا به سلیقه خود انتخاب کرده و سفارش دهید.

 

 

 

GemstoneMagazine بازدید : 3818 دوشنبه 27 مرداد 1399 نظرات (0)

 

 سیترین یکی از محبوب ترین سنگ های قیمتی موجود در بازار امروز و متعلق به خانواده بزرگ سنگ های قیمتی کوارتز (SiO2) است. این سنگ، از انواع کوارتز ماکرو کریستالین (دی اکسید سیلیکون) با کیفیت بالا به رنگ زرد طلایی تا نارنجی است.

سیترین برای هر نوع طراحی طلا و جواهر، از جمله حلقه، آویز طلا و گوشواره کاملا مناسب است. این سنگ، سخت و با دوام است و به راحتی می تواند در برابر کارهای روزانه و برخی از جواهرات تجاری، مقاومت کند.

 

آشنایی بیشتر با سنگ سیترین

سیترین (Citrine) گوهری از خانواده مهم کوارتز است و بعد از آمیتیست (کوارتز بنفش)، مهم ترین عضو خانواده کوارتز محسوب می شود. نام Citrine برگرفته از رنگ زرد لیموئی آن به معنی"لیموئی رنگ" است. این کانی پدیده فلورسانس ندارد. سختی سنگ سیترین 7 در مقیاس موس بوده که از خانواده خود به ارث برده است.

این سنگ عمدتا بسیار نادر است و از ارزش بیشتری نسبت به سایر انواع کوارتزها برخوردار است. امروزه از این ماده به دلیل رنگ طلایی جذاب آن، بیشتر برای کاربردهای گرمازایی استفاده می شود. اگر تمام سیترین گرم شود، تقریبا به رنگ قرمز در می آید. هنگامی که کوارتز گرم می شود (چه به صورت طبیعی و چه مصنوعی)، ناخالصی های آهن موجود در آن کاهش می یابد و منجر به کمتر شدن رنگ بنفش و بیشتر شدن رنگ زرد طلایی و نارنجی می شود.

 شما می توانید با ارائه سایز، ابعاد، ضخامت، وزن و هزینه پیشنهادی خود، به گالری جواهرات زرنام جهت ساخت هر کدام از طلا و جواهرات مورد پسندتان، اقدام کرده و با انتخاب یک طرح از بین مدل های مختلف طراحی شده، به طرح و ایده خود جامه عمل بپوشانید.

همچنین اگر می خواهید کسی را تحت تاثیر قرار داده و به او حسی خاص و تک بدهید، می توانید به او پلاکی هدیه دهید که شامل نام او(که نشان دهنده بخشی از شخصیت اوست) یا سنگ سیترین باشد. برای این کار می توانید طرحی را از بین پلاک اسم های ترکیبی طلا و سنگ قیمتی انتخاب کنید که نگاه ها را به خود جذب کند. در طراحی این پلاک ها از طرح های خاصی مانند استفاده از قلب یا عدد به جای حروف نیز استفاده می شود. حتی گاهی می توانید از زبان های عجیب دیگر مانند چینی یا روسی برای  طراحی پلاک اسم استفاده کنید. این کار باعث خاص تر و زیباتر شدن پلاک اسم شما می شود. 

سنگ سیترین

خواص سنگ سیترین

·       خواص سنگ سیترین: رنگ خورشیدی سیترین، این باور را القا می کند که این سنگ انرژی مثبت از خود تولید می نماید.

·       سیترین به عنوان "سنگ موفقیت" نیز شناخته می شود، زیرا این سنگ سبب ترویج موفقیت، کامیابی و فراوانی به خصوص در کسب و کار می گردد.

·       با توجه به افسانه ها و روایات قومی سنگ جواهرها، سیترین نه تنها انرژی مثبت آزاد می کند بلکه سبب از هم پاشیدن انرژی منفی نیز می گردد.

·       از لحاظ روحی و روانی، سیترین برای از بین بردن افسردگی، شک به خود، خشم و نوسانات اخلاقی غیر منطقی کاربرد دارد.

·       سیترین، سنگی است که شادی را به کسی که از آن استفاده می کند، هدیه می دهد.

·       سیترین تمایلات خود مخرب را کاهش داده و همچنان می تواند برای از بین رفتن ترس و غلبه بر اضطراب، غم و اندوه استفاده شود.

·       عواطف و احساسات با سیترین رشد پیدا می کند.

·       از لحاظ فیزیکی و جسمی، گفته می شود که سیترین برای کابوس و دیگر اختلالات خواب مفید است.

·       تصور بر این است که سیترین برای دستگاه گوارش، معده، تیروئید، قلب، کلیه، کبد، عضلات، سیستم غدد درون ریز، سیستم گردش خون، دستگاه ادراری و سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

·       این سنگ قیمتی برای درمان مسمومیت و مصرف بیش از حد مواد مخدر، مفید می باشد.از آنجایی که سیترین دارای خاصیت پاک کنندگی و مولد بسیار قوی می باشد، این اعتقاد وجود دارد که ویژگی شفا دهی روحی بالایی دارد.

·       دارنده این سنگ قیمتی می تواند خود را تقویت کرده و روحیه خود را بهبود بخشد.

·       شخص حمل کننده قدرت خورشید (سیترین) می تواند بر افسردگی، ترس ها و هراس ها غلبه کند.

·       استفاده از این گوهر برای افراد با اعتماد به نفس پایین مناسب است. افرادی که از سیترین استفاده می نمایند اعتماد به نفس بالایی را خواهند داشت.

·       این سنگ سبب می شود که افراد غم های گذشته را کنار گذاشته و به آینده خوش بین شوند.

 

در پایان

همان طور که اشاره کردیم، سیترین یکی از محبوب ترین سنگ های قیمتی طلایی در بازار امروز است و حتی در اندازه های بزرگ نیز بسیار ارزان قیمت است. شما می توانید با سفارش خود به گالری طلا و جواهرات زرنام، در انواع جواهرات خود این سنگ زیبا را سفارش داده و از خواص بی نظیر فیزیکی و روحی آن بهره ببرید.

 

 

GemstoneMagazine بازدید : 1742 دوشنبه 20 مرداد 1399 نظرات (0)

 

 

انواع جواهرات لعل یک طیف وسیع از رنگ ها و طرح های در دسترس را شامل می شوند و فراوانی سنگ لعل در بازار آن را به یکی از مقرون به صرفه ترین و لوکس ترین سنگ های قیمتی موجود در بازار تبدیل کرده است. استفاده از لعل در جواهرسازی پیشینه ای تاریخی و بسیار طولانی دارد. حتی در زمان های گذشته، مردم تصور می کردند که طلسم قدرتمند لعل موجب می شود فردی که لباسی از لعل به تن دارد، از تاریکی و شرارت ها به دور باشد.

 

سنگ لعل چیست؟

در بازار لعل (spinel) و گارنت (garent) را عملا یک سنگ می دانند چرا که تشخیص این دو گوهر از هم بسیار سخت می باشد. به طور کلی می توان لعل را نوع با کیفیت تر گارنت دانست و در عین حال بسیار کمیاب تر می باشد. تقریبا تمام خبرگان نگین های جواهری به دنبال این گوهر هستند. اما چه ویژگی هایی در این سنگ نهفته که به این اندازه آن را محبوب و دوست داشتنی کرده است؟

 

ویژگی های سنگ لعل

سنگ لعل با وزن مخصوص ۳٫۶۰ تا  ۴٫۲۵ در رنگ و جلوه های گوناگونی مشاهده می شود. این سنگ بسیار سخت بوده و بلوری مکعب شکل، مانند یک الماس، را تشکیل می دهد. اسپینل در بلورهای هشت وجهی پدید می آید و بر خلاف الماس فاقد هرگونه شکافی است. با توجه به پراکندگی بسیار عالی لعل، گوهر اسپینل ممکن است رنگ آتشین زنده داشته باشد و شدت رنگ لعل تا حدی به خاطر این این واقعیت است که لعل تک انکساری است. بیشتر سنگ های قیمتی انکسار مضاعف دارند؛ در واقع تنها الماس، لعل و گارنت تک انکسار هستند.

 

خواص سنگ لعل

این گوهر زیبا دارای کلیواژی ناقص است. دارای خصوصیت چند رنگی و فلورسانس نیست و شکست دوگانه فقط در گونه رودالیت مشاهده شده است. ساختار کریستالی آن ایزومتریک است که در قالب ها و صفحاتی به صورت لوزی یا دوازده سطحی دودکاهدرون و یا صفحاتی به شکل ذوزنقه دوازده سطحی می باشد.

یکی از جاذبه های لعل این است که در طیف گسترده ای از رنگ های فوق العاده موجود است. برای لعل سرخ، بهترین رنگ ها متمایل به یاقوت سرخ (ruby) هستند، یعنی یک قرمز غنی، شدید و شبیه به چراغ قرمز راهنمائی و رانندگی. با این حال، لعل کمی بیشتر از یاقوت سرخ به قرمز آجری متمایل است (کمی بیشتر مایل به رنگ ارغوانی می باشد.) مانند تمام سنگ های قیمتی، لعلی که بیش از سایرین خواهان دارد نوع پر رنگ آن است که در عین حال نه بیش از حد روشن و نه بیش از حد تیره باشد. هرچه رنگ این سنگ به سمت صورتی های روشن یا قرمزهای گارنتی کمرنگ شود، ارزش لعل سرخ کمتر می شود.

شما می توانید با ارائه سایز، ابعاد، ضخامت، وزن و هزینه پیشنهادی خود، به گالری زرنام جهت ساخت هر کدام از طلا و جواهرات مورد پسندتان، اقدام کرده و با انتخاب یک طرح از بین مدل های مختلف طراحی شده، به طرح و ایده خود جامه عمل بپوشانید.

همچنین اگر می خواهید کسی را تحت تاثیر قرار داده و به او حسی خاص و تک بدهید، می توانید به او پلاکی هدیه دهید که شامل نام او(که نشان دهنده بخشی از شخصیت اوست) و سنگ لعل باشد. برای این کار می توانید طرحی را از بین پلاک اسم های ترکیبی طلا و سنگ قیمتی انتخاب کنید که نگاه ها را به خود جذب کند. در طراحی این پلاک ها از طرح های خاصی مانند استفاده از قلب یا عدد به جای حروف نیز استفاده می شود. حتی گاهی می توانید از زبان های عجیب دیگر مانند چینی یا روسی برای  طراحی گردنبند اسم استفاده کنید. این کار باعث خاص تر و زیباتر شدن پلاک اسم شما می شود. 

خواص سنگ لعل

  • بالا برنده اعتماد به نفس
  • کاهش سردرد
  • درمان ناتوانی جنسی
  • برای بیماری های قلبی مفید و تصفیه خون و فشار خون
  • مانع از انعقاد خون در عروق
  • مانع مبتلا شدن به بیماری های ویروسی و واگیردار و خطرناک
  • تقویت کننده نیروی جنسی، قوای جسمانی، مستحکم نمودن دیواره عروق
  • درمان اختلالات قاعدگی، درمان سرطان
  • شادی آور، نیروبخش و شجاعت را زیاد می کند.

 

 

کلام آخر

لعل سنگی که تمام خبرگان سنگ های جواهری به دنبال آن هستند، این سنگ با این که به اندازه سنگ یاقوت سرخ شناخته شده نیست، اما طرفداران خود را دارد و به نوعی می توان گفت تاجران سنگ های قیمتی و گردآورندگان گوهر این سنگ را حتما در کلکسیون خود دارند. در این مقاله با خواص و ویژگی های این سنگ آشنا شدیم، در مقالات بعدی با ما همراه باشید تا با انواع سنگ های دیگر و خواص آن ها بیشتر آشنا شوید.

 

 

GemstoneMagazine بازدید : 9045 دوشنبه 13 مرداد 1399 نظرات (0)

 

 

متولدین هر ماه سنگ ماه تولد مخصوص خود را دارند. سنگهای ماه تولد هر فردی متناسب با حالات روحی و جسمی همان شخص است.بسیاری از افراد ارتباط و وابستگی نسبتا عمیقی به سنگ ماه تولد خود دارند که این تفکر یک تفکر قدیمی و باستانی بوده که عموم مردم به آن معتقد هستند، بنابراین در موقع خرید طلا و جواهرات این موارد را رعایت می کنند.

 

خواص سنگ‌ها

هر یک از سنگ‌های موجود در طبیعت خاصیتی ویژه و منحصر به فرد دارد. انرژی از امواج کیهانی عبور می‌کند و به واسطه سنگ هایی که بر گردن آویخته‌اید یا به نحوی با بدن شما در تماس قرار گرفته اند به شما منتقل می‌شود. علاوه بر این دانشمندان بر این باورند که هر سنگ با متولد ماه خاصی ارتباط بیشتر و بهتری برقرار می‌کند و می‌تواند برای درمان بیماری‌ ها یا متعادل کردن قوای روحی و جسمی شما موثر باشد. به خاطر داشته باشید که برای متولدین هر ماه، علاوه بر سنگ ماه تولد مخصوص خود او، ممکن است چندین سنگ دیگر هم مفید باشد.

 

سنگ ماه تولد

ارتباط هر سنگ با متولدین هر ماه معقوله ای است که محققان بر آن تاکید بسیاری دارند و اگر به دنبال این هستید که خواص بی نظیر سنگ ها بیشترین و بهترین تاثیر خود را بر زندگی شما بگذارد از سنگ ماه تولد خود استفاده کنید. در طبیعت سنگ های قیمتی بسیاری وجود دارد که در براساس صور فلکی تفکیک شده اند و هر کدام در یک ماه و بعضا ماه های مختلف قرار گرفته اند. برخی از سنگ های هر ماه تولد به صورت زیر هستند:

 

سنگ ماه تولد

سنگ های ماه تولد فروردین:

عقیق سیاه، کریستال کوارتز، رز کوارتز، کوارتز دودی، گارنت، جاسپر، یشم، اپال، حدید، آونتورین، آکوامارین، الماس

 

سنگ های ماه تولد اردبیهشت:

عقیق خزه ای، عقیق قرمز، مالاکیت، زمرد، دلربا، جاسپر، یشم، رز کوارتز، یاقوت کبود

 

سنگ های ماه تولد خرداد:

عقیق خزه ای، عقیق سیاه، زبرجد، کریستال کوارتز، کوارتز دودی، آکوامارین، مون استون، مروارید

شما می توانید با ارائه سایز، ابعاد، ضخامت، وزن و هزینه پیشنهادی خود، به گالری جواهرات زرنام جهت ساخت هر کدام از طلا و جواهرات مورد پسندتان، اقدام کرده و با انتخاب یک طرح از بین مدل های مختلف طراحی شده، به طرح و ایده خود جامه عمل بپوشانید.

همچنین اگر می خواهید کسی را تحت تاثیر قرار داده و به او حسی خاص و تک بدهید، می توانید به او پلاکی هدیه دهید که شامل نام او(که نشان دهنده بخشی از شخصیت اوست) یا سنگ ماه تولدش باشد. برای این کار می توانید طرحی را از بین پلاک اسم های ترکیبی طلا و سنگ قیمتی انتخاب کنید که نگاه ها را به خود جذب کند. در طراحی این پلاک ها از طرح های خاصی مانند استفاده از قلب یا عدد به جای حروف نیز استفاده می شود. حتی گاهی می توانید از زبان های عجیب دیگر مانند چینی یا روسی برای  طراحی گردنبند اسم استفاده کنید. این کار باعث خاص تر و زیباتر شدن پلاک اسم شما می شود. 

سنگ های ماه تولد تیر:

عقیق قرمز، حدید، یاقوت، یشم، جاسپر، زمرد، کریستال کوارتز، مروارید، کهربا، آونتورین، مون استون، گارنت

 

سنگ های ماه تولد مرداد:

چشم ببر، عقیق قرمز، عقیق سیاه، یشم، گارنت، مالاکیت، زبرجد، رز کوارتز، کریستال کوارتز، آونتورین، سان استون، یاقوت کبود، کهربا

 

سنگ های ماه تولد شهریور:

عقیق قرمز، عقیق خزه ای، عقیق سیاه، حدید، فیروزه، آمتیست، کوارتز دودی، کریستال کوارتز، زبرجد، گارنت، مون استون

 

سنگ های ماه تولد مهر:

فیروزه، عقیق سلیمانی، یشم، رز کوارتز، کریستال کوارتز، کوارتز دودی، سان استون، مون استون، دلربا، اپال، آکوامارین

 

سنگ های ماه تولد آبان:

عقیق سلیمانی، فیروزه، مالاکیت، دلربا، کوارتز دودی، کریستال کوارتز، زبرجد، توپاز، مروارید، جاسپر، سیترین، مون استون

 

سنگ ماه تولد آذر:

عقیق سیاه، فیروزه، آمتیست، مالاکیت، کریستال کوارتز، کوارتز دودی، لاجورد، توپاز، زبرجد، یاقوت، آکوامارین

 

سنگ های ماه تولد دی:

عقیق قرمز، فیروزه، حدید، چشم ببر، زمرد، یاقوت، جاسپر، کهربا، مروارید، کریستال کوارتز، لاجورد، گارنت

 

سنگ های ماه تولد بهمن:

عقیق سلیمانی، آمتیست، لاجورد، فیروزه، مالاکیت، چشم ببر، کریستال کوارتز، کوارتز دودی، حدید، کهربا، آکوامارین

 

سنگ های ماه تولد اسفند:

فیروزه، آمتیست، الماس، مون استون، سان استون، کریستال کوارتز، کهربا، آکوامارین

 

کلام پایانی:

سنگ های ماه تولد می تواند راهی برای ارتباط بین ماه تولد شما و جواهرات باشد. همان طور که گفتیم سنگ ماه تولد مربوط به هر ماه متفاوت است و علاوه برآن هر سنگ ماه تولد دارای خواص و ویژگی های منحصر به فردی است که الهام گرفته شده از اعتقادات پیشینیان و  نتایج علمی است. شما می توانید سنگ ماه تولدتان را روی جواهرات مورد علاقه خود سفارش داده و آن را همیشه با خود داشته باشید.

 

 

 

GemstoneMagazine بازدید : 3315 دوشنبه 06 مرداد 1399 نظرات (0)

 

 

 

نام گوهر یا سنگ‌های گرانبها و نیمه قیمتی معمولا برای دسته‌ای از کانی‌ها به کار برده می‌شود ‌که با داشتن برخی ویژگی‌ها از سایر معدنی‌ها و سنگ‌ها متمایزند، از آن جمله می‌توان برخی مواد آلی را نیز که پایداری و زیبایی ویژه دارند و در زینت به کار می‌روند نام برد. به غیر از مروارید، مرجان، کهربا، شبق و چند ماده دیگر که جزء گوهرها و سنگ‌های بهادار آلی به شمار می‌روند، بیشتر گوهرها از جمله مواد متبلور معدنی‌اند.

سنگ های قیمتی (Gemstones) از مواد معدنی مختلف، سنگ ها و مواد ارگانیک ساخته می شوند. امروزه حدود 300 نوع سنگ قیمتی شناخته شده که برخی از آن ها حتی گرانقیمت تر، خاص تر و کمیاب تر از الماس هستند. برخی از این سنگ ها به اسم کریستال شناخته می شوند که شاید هیچ گاه نتوانیم آن ها را ببینیم، زیرا یا توسط موزه ها نگه داری می شوند و یا در کلکسیون های شخصی افراد ثروتمند هستند. برخی دیگر از این سنگ ها با قیمت زیادی قابل خرید هستند. در ادامه با تعدادی از گرانبهاترین انواع  سنگ های قیمتی آشنا خوایم شد.

 

سنگ تافیت

تافیت سنگی ست به شدت کمیاب، به علت کمیاب بودن این سنگ، کمتر کسی اسم آن را شنیده است. این سنگ به رنگ ویولت روشت است. این سنگ قیمتی جزء سنگ های قیمتی منعکس کننده نور بوده و بسیار ظریف و جذاب می باشد.

 

دمانتوئید گارنت

این سنگ رنگی سبز و خاصی دارد، این سنگ از خانواده گارنت که رنگ های گرمی دارند بوده و از کمیاب ترین و گران قیمت ترین سنگ های این خانواده می باشد.

 

سنگ قیمتی اوپال سیاه

بلک اوپال یا اوپال سیاه از کمیاب ترین و معروف ترین نوع اوپال می باشد. تفاوت اصلی اوپال سیاه با اوپال معمولی رنگ بدنه ی آن می باشد.

شما می توانید با ارائه سایز، ابعاد، ضخامت، وزن و هزینه پیشنهادی خود، به گالری زرنام جهت ساخت هر کدام از طلا و جواهرات مورد پسندتان، اقدام کرده و با انتخاب یک طرح از بین مدل های مختلف طراحی شده، به طرح و ایده خود جامه عمل بپوشانید.

همچنین اگر می خواهید کسی را تحت تاثیر قرار داده و به او حسی خاص و تک بدهید، می توانید به او پلاکی هدیه دهید که شامل نام او(که نشان دهنده بخشی از شخصیت اوست) باشد. برای این کار می توانید طرحی را از بین پلاک اسم های ترکیبی طلا و سنگ قیمتی انتخاب کنید که نگاه ها را به خود جذب کند. در طراحی این پلاک ها از طرح های خاصی مانند استفاده از قلب یا عدد به جای حروف نیز استفاده می شود. حتی گاهی می توانید از زبان های عجیب دیگر مانند چینی یا روسی برای  طراحی گردنبند اسم استفاده کنید. این کار باعث خاص تر و زیباتر شدن پلاک اسم شما می شود. 

سنگ بنتونیت

این سنگ از زیباترین نوع سنگ های قیمتی است. رنگ آن آبی کبود و کالیفرنیا یافت می شود. سنگ بنتونیت اصل رنگ متوسطی داشته و برش آن طوری است که نور به بهترین حالت ممکن منعکس می شود. انتخابی مناسب برای ساخت انگشتر و گردنبند جواهر است.

 

انواع سنگ قدیمی


سنگ گوشنیت قرمز

این سنگ از نایاب ترین سنگ های خانواده یاقوت کبود است. گوشنیت قرمز تحت شرایط منحصربه فردی ایجاد می شود. از این مدل سنگ، مدل های مصنوعی زیادی ساخته شده است که به اصل آن بسیار شبیه هستند. سنگ گوشنیت قرمز اصل، شفافیت بالا و وزن زیادی داشته و بسیار کمیاب است.

 

ماسگراویت

این سنگ گرانبها در سال 1967 کشف شد و بی شک از کمیاب ترین سنگ های جهان می باشد. اصل این مدل سنگ به هیچ عنوان در بازار پیدا نمی شود و تنها در کلکیسیون ها و موزه ها قابل مشاهده می باشد.

 

یشم سبز

سنگ جید یا یشم سبز از گران بها ترین و خاص ترین انواع سنگ قدیمی در دنیا می باشد. این سنگ به راحتی در بازار یافت نمی شود. سنگ های مانند نفریت، آونتورین و جید دوپ از خانواده این سنگ هستند که بیشتر برای خرید یافت می شوند.

 

کلام پایانی

در جهان هستی بیش از 3 هزار نوع سنگ وجود دارد که حدود 50 نوع آن دارای مرغوبیت و جذابیت خاصی است و در صنعت طلا و جواهرات از آن ها استفاده می شود. این سنگ ها علاوه بر گرانی بسیار جذاب و شکیل هستند. آشنایی با سنگ های قیمتی کمک کرده تا با زیبایی های طبیعت خود آشنا شوید و بدانید هر سنگ چه معنا و مفهومی برای شما خواهد داشت.

 

 

GemstoneMagazine بازدید : 17620 دوشنبه 30 تیر 1399 نظرات (0)

 

 

سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به سنگ هایی از قبیل زمرد، آماتیس، عقیق، فیروزه، یشم و .... گفته می شود. این سنگ ها در ایران نیز به وفور یافت می شوند و پس از تراش و استفاده در ساختار انواع جواهرات و زیورآلات، ارزش افزوده زیادی خواهند داشت. تراش سنگ ها با دستگاه انجام شده و پس از فرم دادن آن را با پولیش براق نموده و در زیورآلات مانند انگشتر، گردنبند اسم، دستبند و گوشواره استفاده می شود. به طور کلی 50 نوع سنگ قیمتی در صنعت جواهرسازی کاربرد دارد که در این مطلب با تعدادی از آن ها آشنا خواهیم شد.

 

کهربا:

از این سنگ به دلیل رنگ خاص و زیبایش در زیورآلات استفاده می شود. رنگ کهربا زرد کمرنگ، نارنجی مایل به قرمز و سبز است و رنگ ماتی دارد.

 

سنگ تانزانیت

این سنگ از نظر شکل ظاهری بسیار شبیه شیشه و صدف است و با حالت شفاف و یا نیمه کدر با خال هایی سیاه شناخته می شود. سنگ تازانیت به رنگ های آبی، قهوه ای و پلی کروییسم یافت می‌شود.

 

سنگ قیمتی اسپودومن

در صنعت جواهرسازی بیشتر به عنوان نگین استفاده می شود. بلوری نوک تیز، شفاف با رنگ بنفش و قرمز روشن است. از ویژگی برجسته ی آن می توان به غلیظ بودن رنگ در قسمت بالا و انتهای بلورش نام برد. جلای شیشه ای این سنگ باعث شده تا به سنگی گران قیمت تبدیل شود.

 

لاجورد

سنگ قیمتی لاجورد

ویژگی برجسته ی این سنگ این است که، از چندین کانی درست شده و بعلاوه یون های فلزی متعددی در ساختار آن موجود است. این سنگ دارای رگه های تیره و به رنگ آبی می باشد، ناگفته نماند که علاوه بر کاربرد در صنعت، خواص درمانی همچون، جلوگیری از حملات روانی، الهام بخش، ایجاد حس اعتماد به نفس، را دارد.

 

سنگ عقیق یمانی

سنگ عقیق یمانی بیشتردر ساخت انگشترهای مردانه و همچنین مقبره ها کاربرد دارد و از این رو، نوعی سنگ مذهبی و روحانی شناخته می شود. دارای طرح و رنگ های متفاوتی است. رنگ یکدستی دارد و از این رو گران قیمت است. بهترین نوع این سنگ در کشور آلمان و از ته نشین شدن سیلیس در بین حفره های تخته سنگ ها بدست می آید.

 

مروارید

مروارید سنگی گرد، درخشان و سفید رنگ می باشد که در داخل صدف به وجود می آید و از سواحل خلیج فارس صید می شود و جزو سنگ های قیمتی ایران می باشد. استفاده از این سنگ در زیورآلات زیبایی آنها را چندین برابر می کند و جلوه خاصی به آنان می بخشد.

 

الماس

به دلیل وجود ناخالصی در آن در رنگ های قرمز، آبی، زرد روشن، سبز، نارنجی یافت می شود و در ساخت حلقه های ازدواج از آن استفاده می کنند. بلوری شیشه‌ای دارد که در معرض نور، تابش های بسیار زیبایی از آن منعکس می شود

 

سنگ گارنت یا زمرد

بیش از 10 گونه از آن شناخته شده که ساختاری شبیه به هم دارند. این سنگ نماد حقیقت و ایمان است. به صورت کریستال است و شفافیت منحصر به فردی دارد. اغلب به رنگ قرمز ولی به رنگ های سبز، زرد، و نارنجی آتشین نیز یافت می شود. زمرد را سنگ شادی و عشق نامیده که انرژی بالایی دارد و ذهن را آرام می کند.

 


سنگ مرجان قرمز

علاوه بر کاربرد تزیینی، این سنگ خواص درمانی(تقویت قلب) نیز دارد. مرجان قرمز اغلب به رنگ قرمز پر رنگ، واز بقایای اسکلت موجودات آبزی در کف دریا تولید می شود.

 

سنگ آکوامارین

سنگی براق، با رنگ آبی روشن می باشد و از یاقوت های کبود بشمار می‌رود . بهترین نوع آن در برزیل دیده شده و تنها راه شناسایی آن با استفاده از دستگاه چلسی فیلتر است و در اثر حرارت شفاف و به رنگ آبی تبدیل می‌گردد.

 

سنگ فیروزه

خاستگاه اصلی این سنگ قیمتی و با ارزش، ایران و شهر نیشابور می باشد. فلز های مس و آهن موجود در آن، رنگ و جلوه ی ویژه‌ای به آن بخشیده و رنگی آبی متمایل به سبز دارد، در دو نوع صاف یا عجمی و رگه ای یا شجری می باشد

 

سنگ مون استون

 گوهری رمانتیک است و رنگی آبی متمایل به سفید دارد. این سنگ نگینی کمانی و بسیار زیبا است. در جاهای متفاوتی همچون هند، آمریکا و…. یافت می شود.

 

 سنگ یاقوت

 

 

سخت ترین کانی بعد از الماس، سنگ یاقوت می باشد. سنگ یاقوت با رنگی اناری و زیبا از سنگ های قیمتی ایران می باشد. البته این سنگ در رنگ های سفید، کبود، سبز و زرد نیز وجود دارد. سنگ یاقوت انرژی بالایی دارد و مردم از دیرباز معتقد بودند که برای سلامت روح و روان مناسب است. همچنین این سنگ خواص درمانی بسیاری نیز دارد.

 

کریزوکل:

 

این سنگ ظاهری مشابه فیروزه دارد و رنگ آن سبز و آبی با ظاهری نیمه شفاف می باشد.

  سنگ زیرکن

 سنگ زیرکن

 

 

این سنگ زیبا بسیار شبیه به شعله های آتش و بلورهای شکننده و ترد است. از این رو در اثر شکست نور، درخشش بسیار زیبایی از خود نشان می دهد. سنگ زیرکن در رنگ های زرد، قهوه‌ای، قرمز، سبز، آبی و حتی بی رنگ هم یافت می‌شود.

 

 تورمالین

 

این سنگ گران(کاملا طبیعی) دارای ساختار شیمیایی پیچیده ای می باشد و تا به حال نتوانسته اند نوع مصنوعی آن را بسازند. در 15 رنگ و در مناطق مختلف جهان یافت می شود.

 

کلام پایانی

 

تنوع سنگ ها بسیار زیاد است و هر یک از این سنگ ها در بین گروهی از مردم، طرفداران خاصی دارد. در ادامه مطالب بیشتر در مورد انواع سنگ های دیگر توضیح خواهیم داد.

 

شما می توانید با ارائه سایز، ابعاد، ضخامت، وزن و هزینه پیشنهادی خود، به گالری زرنام جهت ساخت هر کدام از طلا و جواهرات مورد پسندتان، اقدام کرده و با انتخاب یک طرح از بین مدل های مختلف طراحی شده، به طرح و ایده خود جامه عمل بپوشانید. 

 

GemstoneMagazine بازدید : 2993 دوشنبه 23 تیر 1399 نظرات (0)

 

الماس گوهری است شفاف و درخشنده‌، که قرن‌هاست از مهمترین سنگ‌های گرانبها محسوب‌ می شود. بلورهای این گوهر مانند گرافیت‌، به شکل هشت وجهی متبلور‌ می‌شود و فقط از کربن خالص ساخته شده است. برخلاف گرافیت که بسیار نرم و کاملاً کدر است‌، الماس سخت‌ترین ماده‌ای است که انسان تاکنون شناخته است و بسیار شفاف و درخشان‌ است.

 

الماس چیست؟

الماس در اصل همان عنصر كربن است و در سیستم مكعبی متبلور می‌شود. دوقلویی در آن بسیار دیده می‌شود. انواع جواهری آن روشن بی‌رنگ و كمی‌ آبی رنگ است و گاهی به رنگ قهوه‌ای یا زرد تا سیاه نیز دیده می‌شود. یكی از انواع الماس به نام بورت، دارای شكل كروی و سطحی ناهموار می‌باشد و علت آن آگرگات شعاعی آن و مخفی بلور بودن آن است. این واژه معمولا برای الماس‌های فاقد ارزش جواهری و بدرنگ یا لك‌دار (ناقص) به كار برده می‌شود.

الماس به صورت جواهرات و سنگهای قیمتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. الماس مهمترین سنگ قیمتی است و ارزش آن به سختی، تراش (برلیان) كه به ضریب شكست آن و به انعكاس نور از سطوح آن بستگی دارد. به طور كلی با ارزش‌ترین نمونه‌ این سنگ، فاقد ترك یا شكستگی و بی رنگ یا سفید متمایل به آبی هستند. رنگ زردی كه الماس از خود نشان می‌دهد از ارزش آن می‌‌‌كاهد. الماس هایی كه دارای سایه‌های پررنگی از سبز، آبی، زرد و قرمز هستند، به عنوان الماس هایی زیبا و باارزش شناخته می‌شوند.

 

 

الماس طبیعی 

 

خواص الماس:

 

·       مشهورترین خاصیت الماس سختی آن می‌باشد كه برابر ۱۰ جدول موس است. سختی الماس با جهت بلور آن متفاوت است.

·       اگر چه كانی در مقابل سایش بسیار مقاوم است اما بلورهای آن ترد و شكننده می‌باشد.

·       این كانی ضریب انكسار بسیار زیادی دارد و این سبب تلالوء زیبای آن در انواع زمینی این كانی می‌گردد.

·       وزن مخصوص انواع زینتی این سنگ، ۳/۵ تا ۳/۵۲ و انواع صنعتی ۲/۹ تا ۳/۳ می‌باشد.

·       الماس كمی حالت چرب مانند دارد.

·       در حالت بریده دارای نقطه ذوب بسیار بالا است.

·       این سنگ با ارزش در هوا و در حرارت ۸۷۰ درجه سانتی‌گراد اكسید می‌‌گردد و می‌سوزد.

اگر می خواهید کسی را تحت تاثیر قرار داده و به او حسی خاص و تک بدهید، می توانید به او پلاکی هدیه دهید که شامل نام او(که نشان دهنده بخشی از شخصیت اوست) باشد. برای طراحی پلاک اسم مورد نظرتان نیز، بهتر است طرحی انتخاب کنید که نگاه ها را به خود جذب کند. به عنوان مثال می توانید از بین پلاک اسم های ترکیبی طلا و سنگ قیمتی خرید کنید.

در گالری طلای زرنام شما می‌توانید پلاک اسم خود را در قالب گردنبند مردانه، دستبند چرمی(با تنوع چرم بالا)، آویزساعت و یا انتخاب گردنبند زنانه سفارش دهید. ما برای رضایت خاطر شما عزیزان نام و متن مورد نظر شما را در طرح‌های متفاوت طراحی کرده و برای شما ارسال می کنیم تا با آسـودگی خیال انتخاب کنید.

انواع الماس

 

الماس طبیعی:

کربن در اعماق 120 تا 200 کیلومتری زمین و تحت فشار 45 هزار bar تبدیل به الماس می شود. برای شکل گیری این پروسه دمایی بین 900 تا 1300 درجه سانتی گراد بر ماده اولیه وارد می شود. انواع الماس موجود در سطح زمین از طریق فوران آتشفشانی به لایه های بالاتر راه پیدا کرده اند. البته همیشه آتشفشان ها با انتقال الماس به پوسته زمین همراه نیستند ولی این فرایند در اغلب موارد رخ می دهد. انواع الماس بالاترین رسایی گرمایی را دارند. به لحاظ خواص الکتریکی الماس نیمه رسانایی بسیار قوی است. کربن متبلور یا همان الماس معروف، سخت ترین ماده طبیعی در جهان است و با ارزش ترین سنگ قیمتی در همه کشورها به حساب می آید.

با ارزش ترین کانی در بین سنگ های جواهر، الماس طبیعی است. هیچیک از کانی های طبیعی دیگر نتوانسته اند به لحاظ قیمت، حتی نزدیک به بهای الماس شوند. سنگ برلیان نوعی تراش ویژه الماس است که قیمت آن را چند برابر می کند.

 

الماس مصنوعی

الماس مصنوعی:

این الماس به لحاظ ظاهری و حتی لایه ها شباهت زیادی به کانی یافت شده از معادن طبیعی دارد. الماس مصنوعی یا آزمایشگاهی تحت یک پروسه کنترل شده، با ایجاد حرارت بالا و فشار مناسب متولد شد. فرایند تولید انواع الماس مصنوعی کاملا از شکل گیری الماس طبیعی کپی برداری شده است. تنها تفاوت در زمان شکل گیری الماس طبیعی و انواع مصنوعی آن است. در این پروسه سرعت تشکیل سنگ الماس بسیار سریع تر انجام می شود. الماس مصنوعی ساخته شده توسط بشر در محیط آزمایشگاهی، جنس و ساختاری کاملا مشابه به الماس واقعی را دارد. این الماس همان کربن خالص متبلور دارای همسالگرد سه بعدی است.

 

انواع الماس مصنوعی

 

الماس سنتزی فشار بالا

این سنگ بیشترین استفاده را در صنایع دارد. به دلیل سختی بالای الماس، استفاده از آن در ابزارهای برشی و ماشین های صنعتی به عنوان ساینده بسیار مرسوم است. این الماس با کانی مورد استفاده در طراحی جواهرات زینتی یکی نیست.

الماس سی‌وی‌دی

 یکی از انواع الماس تولید شده به صورت آزمایشگاهی است. در این شیوه با استفاده از روش های شیمیایی، لایه های بسیار خالص از کربن تولید می شود. بیشترین استفاده این فراورده در صنعت است.

کربن شبه الماس

این ساختار از جدیدترین دست سازهای بشر است که با استفاده از ساختار کربنی تولید می شود. در واقع این نانو ساختار شبه الماس خواص بسیار بالاتری از الماس طبیعی را دارد. از کربن شبه الماس در علوم پزشکی، مهندسی، فیزیک و شیمی استفاده می شود.

GemstoneMagazine بازدید : 5665 یکشنبه 15 تیر 1399 نظرات (0)

 

در سراسر دنیا سنگ های با ارزشی یافت می شود که از گذشته تاکنون طرفداران زیادی را به خود جلب کرده‌اند. در گذشته اعتقاد داشتند که سنگ ها خواص دارویی دارند یا از آن ها به عنوان نماد قدرت و ثروت استفاده می‌شد. امروزه از سنگ جواهر بیشتر به منظور ساخت زیورآلاتی مانند دستبند، انگشتر و گردنبند استفاده می شود. هر سنگ بسته به نوع و ترکیب آن ارزش و قیمت متفاوتی دارد. در ادامه بیشتر در مورد انواع سنگ جواهر توضیح خواهیم داد.

 

سنگ جواهر چیست؟

 

 به طور کلی سنگ جواهر ماده ای کانی یا آلی است که جلوه ای منحصر به فرد و رنگی محسور کننده دارد. این کانی ها به صورت طبیعی یا مصنوعی برای استفاده در زیورآلات و جواهرات تراش می خورند. 5 سنگ جواهر بسیار معروف در جهان عبارتند از: الماس، سافایر، یاقوت سرخ، زمرد، مروارید و ... .

هریک از این سنگ ها ویژگی های منحصر به فردی داشته که در ادامه به برخی از انواع آن ها اشاره کرده‌ایم:


الماس:


الماس از سخت ترین کانی های دنیا است. این سنگ جواهر ارزشمند از دل آتشفشان ها بیرون می آید و ترکیب اصلی آن کربن است. الماس جواهری کمیاب است و به عنوان یکی با ارزش ترین و گران قیمت ترین سنگ های جهان شناخته می شود. این سنگ قیمتی، بی رنگ است و شفافیت فوق العاد ای دارد و همین موضوع باعث شده تا از آن در ساخت جواهرات زینتی استفاده شود.

 

یاقوت سرخ

اگر می خواهید کسی را تحت تاثیر قرار داده و به او حسی خاص و تک بدهید، می توانید به او پلاکی هدیه دهید که شامل نام او(که نشان دهنده بخشی از شخصیت اوست) باشد. برای طراحی پلاک اسم مورد نظرتان نیز، بهتر است طرحی انتخاب کنید که نگاه ها را به خود جذب کند. به عنوان مثال می توانید از بین پلاک اسم های ترکیبی طلا و سنگ قیمتی خرید کنید.

در گالری طلا و جواهرات زرنام شما می‌توانید گردنبند اسم خود را در قالب گردنبند زنانه، پلاک مردانه، دستبند چرمی(با تنوع چرم بالا)، آویزساعت و.. سفارش دهید. ما برای رضایت خاطر شما عزیزان نام و متن مورد نظر شما را در طرح‌های متفاوت طراحی کرده و برای شما ارسال می کنیم تا با آسـودگی خیال انتخاب کنید.

 

 

 

یاقوت سرخ:


رنگ قرمز سنگ یاقوت سرخ باعث متمایز شدن آن از سایر رنگ ها می شود. این سنگ نشان دهنده عشق، اشتیاق، شجاعت و احساسات است. در کنار رنگ ویژه آن، ویژگی های دیگری مانند سختی، دوام، درخشش و کمیابی، ارزش این سنگ را چند برابر کرده است.

 

یاقوت کبود:


سنگ یاقوت کبود به خاطر رنگ عالی، سختی، درخشش و دوام آن به عنوان با ارزش ترین و گران‌بهاترین سنگ آبی شناخته شده است. این سنگ برای افزایش تمرکز و آرامش بسیار مفید است. سنگ یاقوت کبود و یاقوت سرخ هر دو از انواع سنگ سنباده هستند، به همین دلیل تمام ویژگی آن ها به جز رنگ مشترک است.

 

سنگ زمرد

 

 

زمرد:


سنگ زمرد یک سنگ معدنی گرانبها است که سمبل بهار، عشق و تولد دوباره می باشد. رنگ سبز آن به خاطر وجود مقداری کروم و وانادیوم در آن است. البته زمرد به رنگ های آبی و زرد هم دیده می شود. سنگ زمرد تا حدودی شکننده است و سختی کمی دارد. این سنگ ارزشمند بر اساس ویژگی رنگ، وضوح، برش و قیراط شناخته می شود که مهمترین آن رنگ و وضوح است. یعنی زمرد خوب علاوه بر دارا بودن رنگ سبز خالص باید از شفافیت قابل توجهی نیز برخوردار باشد. این سنگ در برزیل، پاکستان، روسیه و شرق آفریقا، هند، کلمبیا و ماداگاسکار یافت می شود.

 

اونیکس:


سنگ اونیکس یکی از سنگ های قیمتی است که خواص شگفت انگیز و معنوی فراوانی دارد. این سنگ به رنگ های سیاه و سفید یافت می شود که البته امروزه بیشتر از رنگ سیاه خالص آن در تزئین جواهرات استفاده می شود. سنگ اونیکس برای رهایی از انرژی های منفی، افزایش تمرکز و تعادل بسیار مفید است.

 

کهربا


کهربا:


یکی از جالب ترین گونه سنگ های جواهر گران بها، سنگ کهربا است. کهربا سنگی ارگانیک و جواهری آلی‌ست و به عبارتی تشکیل شده از پروسه های بیولوژیکی موجودات و حشرات زنده می باشد. بیشترین میزان کهرباها که در قاره اروپا مشاهده می شوند مربوط به فعالیت های یخچالی بوده و به همین علت در حوزه بالتیک مانند کشور لهستان، آلمان شرقی یا دانمارک یافت می شوند.

 

الکساندرایت:


الکساندریت همانند کهربا در بین اسامی سنگ های قیمتی یک گونه بسیار عجیب و خارق العاده می باشد. این سنگ با ارزش یکی از عجیب ترین و شگرف ترین نگین های موجود در بازار امروز جهان است. الکساندریت یا کریزوبریل با پدیده کالرچنجینگ به زمرد روز و یاقوت شب شهرت دارد شاید این اصطلاح به دلیل نمونه ای از آن که توانایی تغییر رنگ سبز تا سرخ دارد استفاده می شود.

با ارزش ترین گونه های الکساندریت از دید رنگ گونه های تغییر رنگ دهنده سبز به رنگ قرمز آتش هستند.

 

یشم:


این سنگ بیشتر به دلیل خواص درمانی‌ش شهرت دارد. یشم در رنگ های سفید، سبز، سیاه، بنفش، سرخ و آبی موجود است که رنگ سبز آن شهرت و محبوبیت بیشتری دارد. از مهم ترین منابع مهم سنگ یشم کشور میانمار می باشد.

 

سنگ عقیق

 

عقیق:


سنگ عقیق نوعی کوارتز است و در دسته سنگ جواهر نیمه قیمتی قرار دارد. از ویژگی های سنگ عقیق اصل، می توان به ریزدانه بودن و شفافیت آن اشاره کرد. عقیق در رنگ های سیاه، خاکستری، سفید، زرد، قرمز، سبز و آبی موجود است. معدن بایگ در خراسان رضوی و معدن بمرود در خراسان جنوبی از تامین کنندگان عقیق در ایران هستند.

  

لعل:


لعل یا اسپینایا اپین سنگ قیمتی خاصی است که به دلیل رنگ گرمی که دارد انرژی دهنده و نشاط بخش است. لعل در رنگ های قرمز، سبز و زرد یافت می شود. همچنین لعل دارچینی به رنگ قهوه ای مایل به صورتی موجود است که از معادن برزیل، آمریکا و سریلانکا استخراج می گردد.لعل عمدتا به رنگ قرمز بوده و لعل آتشین بدخشان افغانستان، از قدیم بسیار مشهور بوده است. از ویژگی های منحصر به فرد لعل این است که شادمانی، اعتماد به نفس و شجاعت را بالا می برد.جلوه لعل در جواهرات مثال زدنی‌ست.

 

 

سخن پایانی

 

همان طور که اشاره کردیم، سنگ های جواهر و با ارزش دنیا بسیار متنوع هستند که در این مقاله تنها به معرفی تعدادی از آن ها پرداختیم. در پست های آینده بیشتر در مورد انواع سنگ جواهرات صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

درصورت داشتن هرگونه سوال یا نظر در مورد این سنگ ها، آن را در بخش نظرات مطرح نمایید.

 

 

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 15
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 23
  • بازدید امروز : 38
  • باردید دیروز : 92
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 130
  • بازدید ماه : 975
  • بازدید سال : 7,052
  • بازدید کلی : 201,265