loading...
مجله سنگهای قیمتی
GemstoneMagazine بازدید : 17596 دوشنبه 30 تیر 1399 نظرات (0)

 

 

سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی به سنگ هایی از قبیل زمرد، آماتیس، عقیق، فیروزه، یشم و .... گفته می شود. این سنگ ها در ایران نیز به وفور یافت می شوند و پس از تراش و استفاده در ساختار انواع جواهرات و زیورآلات، ارزش افزوده زیادی خواهند داشت. تراش سنگ ها با دستگاه انجام شده و پس از فرم دادن آن را با پولیش براق نموده و در زیورآلات مانند انگشتر، گردنبند اسم، دستبند و گوشواره استفاده می شود. به طور کلی 50 نوع سنگ قیمتی در صنعت جواهرسازی کاربرد دارد که در این مطلب با تعدادی از آن ها آشنا خواهیم شد.

 

کهربا:

از این سنگ به دلیل رنگ خاص و زیبایش در زیورآلات استفاده می شود. رنگ کهربا زرد کمرنگ، نارنجی مایل به قرمز و سبز است و رنگ ماتی دارد.

 

سنگ تانزانیت

این سنگ از نظر شکل ظاهری بسیار شبیه شیشه و صدف است و با حالت شفاف و یا نیمه کدر با خال هایی سیاه شناخته می شود. سنگ تازانیت به رنگ های آبی، قهوه ای و پلی کروییسم یافت می‌شود.

 

سنگ قیمتی اسپودومن

در صنعت جواهرسازی بیشتر به عنوان نگین استفاده می شود. بلوری نوک تیز، شفاف با رنگ بنفش و قرمز روشن است. از ویژگی برجسته ی آن می توان به غلیظ بودن رنگ در قسمت بالا و انتهای بلورش نام برد. جلای شیشه ای این سنگ باعث شده تا به سنگی گران قیمت تبدیل شود.

 

لاجورد

سنگ قیمتی لاجورد

ویژگی برجسته ی این سنگ این است که، از چندین کانی درست شده و بعلاوه یون های فلزی متعددی در ساختار آن موجود است. این سنگ دارای رگه های تیره و به رنگ آبی می باشد، ناگفته نماند که علاوه بر کاربرد در صنعت، خواص درمانی همچون، جلوگیری از حملات روانی، الهام بخش، ایجاد حس اعتماد به نفس، را دارد.

 

سنگ عقیق یمانی

سنگ عقیق یمانی بیشتردر ساخت انگشترهای مردانه و همچنین مقبره ها کاربرد دارد و از این رو، نوعی سنگ مذهبی و روحانی شناخته می شود. دارای طرح و رنگ های متفاوتی است. رنگ یکدستی دارد و از این رو گران قیمت است. بهترین نوع این سنگ در کشور آلمان و از ته نشین شدن سیلیس در بین حفره های تخته سنگ ها بدست می آید.

 

مروارید

مروارید سنگی گرد، درخشان و سفید رنگ می باشد که در داخل صدف به وجود می آید و از سواحل خلیج فارس صید می شود و جزو سنگ های قیمتی ایران می باشد. استفاده از این سنگ در زیورآلات زیبایی آنها را چندین برابر می کند و جلوه خاصی به آنان می بخشد.

 

الماس

به دلیل وجود ناخالصی در آن در رنگ های قرمز، آبی، زرد روشن، سبز، نارنجی یافت می شود و در ساخت حلقه های ازدواج از آن استفاده می کنند. بلوری شیشه‌ای دارد که در معرض نور، تابش های بسیار زیبایی از آن منعکس می شود

 

سنگ گارنت یا زمرد

بیش از 10 گونه از آن شناخته شده که ساختاری شبیه به هم دارند. این سنگ نماد حقیقت و ایمان است. به صورت کریستال است و شفافیت منحصر به فردی دارد. اغلب به رنگ قرمز ولی به رنگ های سبز، زرد، و نارنجی آتشین نیز یافت می شود. زمرد را سنگ شادی و عشق نامیده که انرژی بالایی دارد و ذهن را آرام می کند.

 


سنگ مرجان قرمز

علاوه بر کاربرد تزیینی، این سنگ خواص درمانی(تقویت قلب) نیز دارد. مرجان قرمز اغلب به رنگ قرمز پر رنگ، واز بقایای اسکلت موجودات آبزی در کف دریا تولید می شود.

 

سنگ آکوامارین

سنگی براق، با رنگ آبی روشن می باشد و از یاقوت های کبود بشمار می‌رود . بهترین نوع آن در برزیل دیده شده و تنها راه شناسایی آن با استفاده از دستگاه چلسی فیلتر است و در اثر حرارت شفاف و به رنگ آبی تبدیل می‌گردد.

 

سنگ فیروزه

خاستگاه اصلی این سنگ قیمتی و با ارزش، ایران و شهر نیشابور می باشد. فلز های مس و آهن موجود در آن، رنگ و جلوه ی ویژه‌ای به آن بخشیده و رنگی آبی متمایل به سبز دارد، در دو نوع صاف یا عجمی و رگه ای یا شجری می باشد

 

سنگ مون استون

 گوهری رمانتیک است و رنگی آبی متمایل به سفید دارد. این سنگ نگینی کمانی و بسیار زیبا است. در جاهای متفاوتی همچون هند، آمریکا و…. یافت می شود.

 

 سنگ یاقوت

 

 

سخت ترین کانی بعد از الماس، سنگ یاقوت می باشد. سنگ یاقوت با رنگی اناری و زیبا از سنگ های قیمتی ایران می باشد. البته این سنگ در رنگ های سفید، کبود، سبز و زرد نیز وجود دارد. سنگ یاقوت انرژی بالایی دارد و مردم از دیرباز معتقد بودند که برای سلامت روح و روان مناسب است. همچنین این سنگ خواص درمانی بسیاری نیز دارد.

 

کریزوکل:

 

این سنگ ظاهری مشابه فیروزه دارد و رنگ آن سبز و آبی با ظاهری نیمه شفاف می باشد.

  سنگ زیرکن

 سنگ زیرکن

 

 

این سنگ زیبا بسیار شبیه به شعله های آتش و بلورهای شکننده و ترد است. از این رو در اثر شکست نور، درخشش بسیار زیبایی از خود نشان می دهد. سنگ زیرکن در رنگ های زرد، قهوه‌ای، قرمز، سبز، آبی و حتی بی رنگ هم یافت می‌شود.

 

 تورمالین

 

این سنگ گران(کاملا طبیعی) دارای ساختار شیمیایی پیچیده ای می باشد و تا به حال نتوانسته اند نوع مصنوعی آن را بسازند. در 15 رنگ و در مناطق مختلف جهان یافت می شود.

 

کلام پایانی

 

تنوع سنگ ها بسیار زیاد است و هر یک از این سنگ ها در بین گروهی از مردم، طرفداران خاصی دارد. در ادامه مطالب بیشتر در مورد انواع سنگ های دیگر توضیح خواهیم داد.

 

شما می توانید با ارائه سایز، ابعاد، ضخامت، وزن و هزینه پیشنهادی خود، به گالری زرنام جهت ساخت هر کدام از طلا و جواهرات مورد پسندتان، اقدام کرده و با انتخاب یک طرح از بین مدل های مختلف طراحی شده، به طرح و ایده خود جامه عمل بپوشانید. 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 15
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 28
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 48
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 103
  • بازدید ماه : 4
  • بازدید سال : 6,081
  • بازدید کلی : 200,294